Kateheza za otroke

»DA BO MOJE RAZMIŠLJANJE VREDNO PREJETIH DAROV«

1. MOLITEV

Pesem: Jezus moj, ljubim te

Markov evangelij: »PRINAŠALI SO MU OTROKE, DA BI SE JIH DOTAKNIL, UČENCI PA SO JIH ODGANJALI. KO JE JEZUS TO OPAZIL, JE BIL NEJEVOLJEN IN JIM JE REKEL: »PUSTITE OTROKE, NAJ PRIHAJAJO K MENI, IN JIM NE BRANITE, KAJTI TAKŠNIM JE NAMENJENO BOŽJE KRALJESTVO. RESNIČNO VAM POVEM: KDOR NE SPREJME BOŽJEGA KRALJESTVA KAKOR OTROK, NIKAKOR NE POJDE VANJ.« IN JEMAL JIH JE V NAROČJE, POLAGAL NANJE ROKE IN JIH BLAGOSLAVLJAL.« (MR 10, 13-16)

Pesem:
za mlajše otroke: Jezus, ljubi vse otroke (prosi, moli)

za starejše otroke: Stvarniku

Si videl kdaj ta blesk luči,ki noč nam v dan prebuja?
Na nebu sonce zažari, naravo prebudi.

Ti ustvaril si zemljo in nebo,
dal pticam glas, da ti pojejo,
človeku dal si oči, da te lahko slavi.

Si čutil kdaj dotik dlani, si čutil Božjo roko?
Po bratu Bog ti govori, po njem s teboj živi.

Voditelj: Prej smo slišali o Jezusu: »Prinašali so mu otroke. Jemal jih je v naročje.«
Otrok: Jezus, hvala, ker nas imaš rad.

Voditelj: Jezus je rekel: »Pustite otroke, naj pridejo k meni.«
Otrok: Jezus, hvala, ker nas zbiraš k sebi.
Jezus, hvala, ker nas zlasti pri maši zbiraš k sebi.

Voditelj: Slišali smo, da je Jezus polagal roke na otroke in »jih blagoslavljal.« Otrok: Jezus, hvala, ker moliš za nas.

Vsi: Jezus, hvala, ker nas imaš rad.

Pesem: 
za mlajše otroke:
On nosi ves svet v rokah
On nosi moje življenje
On nosi mene, tebe, njega
On nosi našo družino
On nosi našo župnijo

za starejše otroke:
Ko rano zjutraj križ naredim (melodija Ko so pastirji)
v tvojem naročju se prebudim.

Le eno pesem tiho šepečem:
»Hvala ti, Oče, tvoj sem otrok!«

Tiho pristopiš, rahlo budiš,
v sreči, trpljenju zame skrbiš. Odp.

Misel me nate spremlja povsod,
ti si mi blizu, vedno navzoč. Odp.

Pozno zvečer spet križ naredim,
v tvojem naročju mirno zaspim. Odp.

2. POGOVOR

Preberemo odlomek o Jezusu, ki nasiti množico (Jn 6, 1-14). Najbolje, da imajo večji Sv. pismo pri sebi, manjši pa Sv. pismo za otroke ali s slikami.

Janezev evangelij: »POTEM SE JE JEZUS PREPELJAL NA DRUGO STRAN GALILEJSKEGA, TO JE TIBERIJSKEGA JEZERA. ZA NJIM JE ŠLA VELIKA MNOŽICA, KER JE VIDELA ZNAMENJA, KI JIH JE DELAL NA BOLNIKIH. ON PA SE JE POVZPEL NA GORO IN TAM SEDEL S SVOJIMI UČENCI. BLIZU JE BILA PASHA, JUDOVSKI PRAZNIK. KO JE JEZUS TEDAJ POVZDIGNIL OČI IN VIDEL, DA PRIHAJA K NJEMU VELIKA MNOŽICA, JE REKEL FILIPU: »KJE NAJ KUPIMO KRUHA, DA BODO TILE JEDLI?« TO PA JE REKEL, KER GA JE PREIZKUŠAL; SAM JE NAMREČ VEDEL, KAJ BO STORIL. FILIP MU JE ODGOVORIL: »ZA DVESTO DENARIJEV KRUHA JIM NE BI BILO DOSTI, DA BI VSAK DOBIL VSAJ MAJHEN KOS.« EDEN IZMED NJEGOVIH UČENCEV, ANDREJ, BRAT SIMONA PETRA, MU JE REKEL: »TUKAJ JE DEČEK, KI IMA PET JEČMENOVIH HLEBOV IN DVE RIBI, A KAJ JE TO ZA TOLIKO LJUDI?« JEZUS JE DEJAL: »POSEDITE LJUDI.« BILO PA JE NA TISTEM KRAJU VELIKO TRAVE. POSEDLO JE TOREJ KAKIH PET TISOČ MOŽ. TEDAJ JE JEZUS VZEL HLEBE, SE ZAHVALIL IN JIH RAZDELIL MED SEDEČE. PRAV TAKO JE RAZDELIL TUDI RIBE, KOLIKOR SO HOTELI. KO SO SE NAJEDLI, JE REKEL SVOJIM UČENCEM: »POBERITE KOŠČKE, KI SO OSTALI, DA SE KAJ NE IZGUBI.« POBRALI SO JIH TOREJ IN NAPOLNILI DVANAJST KOŠAR S KOŠČKI, KI SO OD PETIH JEČMENOVIH HLEBOV OSTALI TISTIM, KI SO JEDLI. KO SO LJUDJE VIDELI, DA JE STORIL ZNAMENJE, SO GOVORILI: »TA JE RESNIČNO PREROK, KI MORA PRITI NA SVET.«

OSNOVA ZA POGOVOR – podana je osrednja misel

– Poskusimo čim bolj živo približati situacijo otrokom. Naj aktivno sodelujejo. Povprašajmo, kdo vse je z Jezusom. Kaj počnejo. Kaj se dogaja? Velika množica. Lakota. Trpljenje ljudi. Jezus, ki ima rad ljudi, ki vidi stisko, težave in išče rešitve. Jezus nas ima rad. Deček. Ustavimo se pri dečku.

DEČEK. 1. O njem vemo to, da je bil tukaj. Ne vemo, ali je bil sam ali z družino, sorodniki, prijatelji. Kot otroci – morda imajo doma verno družino, prihajajo skupaj k maši, molijo. Morda ima kdo koga od sorodnikov, prijateljev, ki želijo biti blizu Jezusu. Morda pa so sami in nimajo nikogar. Deček nam kaže, da to pravzaprav ni ovira, da kdo ne bi mogel priti k Jezusu. Opogumimo otroke, da bi kljub morebitnim nasprotovanjem ali samoti, vztrajali na poti z Jezusom, bili Njegovi prijatelji, saj jih ima rad.

2. O dečku piše, da se je približal Jezusu po tistem, ko je Jezus vprašal, kje bodo kupili kruh, da bodo nasitili vse te ljudi. Ta deček pa je imel kruh. Imel je pet hlebov in dve ribi. Imel je, kar so potrebovali ljudje. Imel je to, po čemer je Jezus spraševal. Verjetno je slišal Jezusove besede in se nanje odzval. Verjetno je premislil Jezusovo vprašanje, stisko ter kaj lahko on stori. In je razumel. Razumel je stisko in razumel je, da nekaj ima. Ima kruh in ribe, s katerimi bi lahko pomagal ljudem. Ima to, kar Jezus išče. In razumel je, da to, kar ima, je vredno, je dobro, darovati naprej. Ne zadržati zase. Razmišljanje vredno prejetih darov je, da dajem tudi jaz darove, ki sem jih v življenju prejel, naprej. Namen daru je, da ga daš. Da ga daš v službo življenju, veselju, skupnemu dobremu. Da ga daš na razpolago Jezusu. Če daru ne uporabim, mi ne služi; nič ne pomaga. Je skoraj, kot ga ne bi imel. Npr. Imam dar posluha za petje, za glasbo. Nič mi ne koristi, če ne pojem, če ne storim kaj iz njega. In obratno, bolj ko ga uporabljam, bolj vadim, bolj razvijam ta dar; petje je vedno lepše. Je v veselje Jezusu, meni in drugim. To je deček, deček, razumel – da je to skrivnost ljubezni, življenja, veselja. Ne da zadržim zase ne da ne mislim na druge, se morda skrivam, ampak da dajem, da dajem samega sebe. To je življenje brez grenkobe, ker ne iščeš več kaj zase. To je velika svoboda, veselje, sreča srca.

Recimo otrokom: Morda se sprašuješ, kako to razumeti. Kako to živeti. Ali se da? Jezus ti pomaga. Jezus ti to v tvojem srcu govori. En tihi glas, ki ga imenujemo večkrat glas vesti. To je Jezusov glas. Govori ti, delaj dobro, brani, izogibaj se hudega, slabega. Jezus te pri tem krepi. Kako? – poizkusi sam našteti. Gotovo pa pri maši in v molitvi, pa tudi z dobrimi zgledi ljudi, ki tudi delajo tako kot On, kot deček. Jezus ti v tvoje srce daje veselje in srečo. Jezus ti v notranjosti govori, da te ima rad. To je vir tvoje sreče in veselja in da delaš vse to – ker te ima Jezus tako močno rad, lahko imaš tudi ti druge rad.

– Povabimo otroke, naj (na kratko) naštejejo (zapišejo) darove, ki jih imajo, da lahko z njimi delajo dobro, pomagajo, imajo radi, kakor deček. Vsak osebno.

– Z otroki se tudi pogovorimo (lahko naredimo plakat) o daru življenja, ki ga imajo, kaj razmišljajo, kaj lahko storijo, kako lahko imamo radi, ko:

Imamo ušesa in srce – da lahko poslušam prijatelja, ki je žalosten; da lahko poslušam v šoli učitelja in se naučim mnogo dobrega in koristnega za življenje; poslušam starše in jih ubogam, ker mi želijo dobro, ker mi pomagajo, da bi storil veliko dobrega v življenju, da bi zaupal v Jezusa; poslušam duhovnika pri sv. maši, Sv. Pismo – po njem mi Jezus govori.

Imamo usta in srce – da lahko koga potolažim, ko je žalosten, da se lahko z vsakim lepo pogovarjam, tudi s tistim sošolcem, ki se ga drugi izogibajo; da lahko molim, da lahko zapojem pesem Bogu in ljudem; da lahko tudi drugim pripovedujem o tem veselju; da se lahko opravičim, če sem kaj slabega storil; zahvalim Bogu in ljudem za vse lepo in dobro, vse prejete darove od njih.

Imamo oči in roke in srce – lahko opazim stisko drugega, lahko vidim, razumem, kaj lahko dobrega storim; da lahko vidim mnogo lepega v življenju in se za vse to zahvalim; mnogo lepega v naravi, v ljudeh, v svojem življenju; lahko prepoznam, kako me ima Jezus rad.

Imamo možnost razmišljanja, odločanja, izbire – kako bom preživljal prosti čas, s kom se bom družil, kdo bo moj prijatelj; koliko lepega in dobrega bom storil; da zavrnem vse slabo v življenju, vse, kar me odvrača od Boga, od veselja, (skupaj pomislimo, kaj je to); da lahko pridem k maši, da lahko molim, četudi sam. Da sem pošten. Da se pridno učim.

Imamo dar življenja in vse prej našteto – da imam lahko rad, kot me ima Jezus, in to lahko na mnoge načine pokažem.

– Nismo slučajno na tem svetu. Vsako življenje ima smisel, svoj namen. Tudi njihovo. Že sedaj. Ne slučajno živimo prav v tej župniji, hodimo v to šolo, srečujemo prav te sošolce, učitelje in druge ljudi. Jezus želi, da smo tu. Prav tu. Bodimo pozorni, kaj nam v srcu govori, kot je bil deček, razmišljajmo, premislimo, kaj lepega lahko vsak s prejetimi darovi naredi že danes v svojem življenju – živi ljubezen. (Sklep lahko tudi zapišemo ter pri urah verouka večkrat preverimo, kako ga uresničujemo. Se večkrat spomnimo na dečkov zgled in se vzpodbujamo, da mu bomo podobni.)

3. SKLEP – MOLITEV

Pesem: 
za mlajše otroke: Sem jaz gradim prijateljstvo

za starejše otroke:
Kadar vstaja sonce 
prebuja se nov dan.
Ko nekdo te ljubi, odpira svojo dlan.
In ko človek išče radost, srečo, mir srca,
je samo ljubezen, ki lahko osreči ga.

O, daj, Gospod, ljubezni polno mi srce,
glej zaman je drugo vse.
Rad bi ponesel jo v življenje vsem ljudem,
z njo odpiral jim srce.

Kakor jutra rosa,
ki ob soncu več je ni.
Kakor vrt spomladi, na novo oživi.
Človek se spreminja, ko ljubezen v njem živi,
mrak postaja sonce, v njem veselje prebudi. Odp.

Vsak otrok naj pove v obliki molitve zahvalo za darove, ki jih je prejel. Ali v obliki prošnje sklep, kako jih bo uporabljal.

Pesem:
O, daj, Gospod, ljubezni polno mi srce,
glej zaman je drugo vse.
Rad bi ponesel jo v življenje vsem ljudem,
z njo odpiral jim srce.

Pripravila: s. Simona Kovačec, SL